Noget møg!
For mere end to et halvt år siden gjorde Ikast-Brande Kommune opmærksom på vigtigheden af at bevare de ekstra morgentog mellem Struer og Vejle, men tilsyneladende har Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen fuldstændig set bort fra høringssvarene fra både kommunen og Midttrafik.
Allerede 8. februar 2018 fremsendte Ikast-Brande Kommune på baggrund af byrådets behandling af sagen 5. februar et høringssvar til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vedrørende statens trafikplan for årene 2017 – 2032.
Kommunen tilsluttede sig høringssvaret fra Midttrafik, hvori det specifikt påpeges, at det forventes, at halvtimedriften om morgenen på hverdage på strækningen Struer-Vejle som minimum opretholdes.
Desuden peger Ikast-Brande Kommune i sit høringssvar på, at der planlægges en ambitiøs udvikling af Brande med uddannelsesinstitutioner, hotel- og konferencefaciliteter, arbejdspladser, indkøbsmuligheder m.v., der som minimum forudsætter opretholdelse af den eksisterende togbetjening, herunder hyppig lyntogsbetjening.
”Ikast-Brande anser den nuværende betjening for at være minimumsbetjening, hvis toget skal være et reelt alternativ for pendlertrafikken mod såvel Trekantsområdet og København som mod det nye sygehus i Gødstrup”, fremgår det videre af høringssvaret, som helt åbenlyst ikke er blevet indarbejdet i udbudsmaterialet.
Ignoreret
- Det er noget møg, lyder det utvetydigt fra Henrik Engedahl (V), der er formand for Ikast-Brande Kommunes Teknik- og miljøudvalg.
Han forklarer, at det er Trafik-, Bygge-, og Boligstyrelsen, der bestiller kørslen hos Arriva.
– De har åbenbart valgt at ignorere disse høringssvar, hvilket kommer bag på os. Nu står de rejsende til/fra Brande med udfordringen, når de nye køreplaner træder i kraft, hvilket for os er en stor skuffelse, lyder det videre fra udvalgsformanden, der fortsætter:
- Fra politisk side vil jeg lægge op til en indledende drøftelse af disse udfordringer på næste uges møde i Teknik- og miljøudvalget. Vi skal have mere viden om, hvilke udfordringer dette giver, for hvor mange og hvornår. Herefter må vi angribe tingene på de måder, der er mulige. Både politisk og helt konkret for de rejsende.
- Intet er umuligt, men vi må nok forvente, at den offentliggjorte køreplan er den, de rejsende kommer til at indstille sig på indtil videre. Desværre, konstaterer Henrik Engedahl.
Kommentarer
kunne løsningen ikke være en
kunne løsningen ikke være en bus indsat af Ikast-Brande kommune, ligesom som Vejle kommune har gjort, så vi kunne få lidt jule fred
Tilføj kommentar