Ikast-Brande Kommune ønsker sig en borgerrådgiver
Hvis Ikast-Brande Kommunes ansøgning imødekommes, vil kommunen ansætte en borgerrådgiver i en 3-årig projektstilling med virkning fra 1. januar 2022 på trods af, af det kommunale MED-udvalg ikke støtter forslaget.
I forbindelse med vedtagelsen af dette års finanslov blev der afsat en pulje på 135 millioner kroner til kommunal borgerrådgivning. Formålet er at etablere en borgerrådgivningsfunktion, som kan rådgive og vejlede borgere i kontakten med kommunen med henblik på at styrke borgernes relation til kommunen, herunder øge borgernes retssikkerhed. Borgerrådgiveren skal desuden føre tilsyn med kommunens administration.
Kun cirka hver tredje danske kommune har i dag en borgerrådgiver, og her er Ikast-Brande ikke iblandt.
Borgerrådgiveren skal i givet fald beskæftige sig med de opgave- og lovområder, der hører ind under Børne- og undervisningsudvalget, Arbejdsmarkedsudvalget samt Sundheds- og omsorgsudvalget.
I MED-udvalget er man bekymret for, at en borgerrådgiver, der refererer direkte til byrådet, vil skabe yderligere kontrol og uoverensstemmelse i organisationen. ”Der kan være flere synspunkter på sagerne, og hvem har så ret? Det kan gøre sagsbehandlingen mere kompliceret og derved skabe uro blandt personalet og give unødige konflikter”, lyder det i en skriftlig udtalelse fra udvalget.
Læs mere i denne uges udgave af Focus Ikast-Brande.
Tilføj kommentar