KMC fortsætter i vækstsporet
På den netop afholdte generalforsamling i fredags i RemisenBrande kunne KMC’s formand Peter C. Petersen berette om en omsætningsstigning på 9% til 1,2 mia. kr. i det forgangne regnskabsår. Samtidig nåede gruppen med 111 mio. kr. et resultat, der lå 47% over sidste år.
KMC formåede igen at sætte ny produktions- og afsætningsrekord. Alt sammen i fuld overensstemmelse med KMC’s vækstplan, som baserer sig på en tosidet fokus: en øget afsætning af volumen-baserede commodity produkter samt værdibaserede ingrediensløsninger.
På denne baggrund tillod formanden sig at betegne resultatet som meget tilfredsstillende.
De senere års gode resultater har skabt en positiv cirkel, hvor kartoffelavlerne har været motiveret til at øge dyrkningsarealerne. Det hermed udvidede råvaregrundlag har forbedret produktionsøkonomien på kartoffelmelsfabrikkerne og muliggjort investeringer i styrkelsen af KMC’s værdikæde.
Gennem de senere år er det lykkedes KMC at balancere den øgede produktion med afsætningen til attraktive priser på det globale marked.
KMC ser grundlæggende positivt på de aktuelle markedsforhold. En stigende global middelklasse efterspørger kvalitetsfødevarer og KMC’s produktudbud matcher dette godt. Derfor forventer virksomheden at kunne fortsætte væksten i henhold til vækstplanen. Det er ligeledes forventningen, at KMC også i det kommende år vil kunne sikre en attraktiv pris for kartoflerne til sine andelshavere.
KMC’s vækstplan, som tidligere løb frem til 2020 er i løbet af året blevet fremskrevet til 2025. Som følge af denne plan er der igangsat markante investeringer i KMC’s værdikæde. De største nye investeringer i KMC gruppen er en helt ny kartoffelstivelsesfabrik i Sønderjylland med opstart i 2016 samt en fælles KMC silo i Karup. Flere større investeringer er planlagt for de kommende år.
KMC ejes i fællesskab af de 3 danske kartoffelmelsfabrikker "Midtjylland" i Brande, "Sønderjylland" i Toftlund og "Karup Kartoffelmelfabrik" i Karup. Virksomheden er førende inden for produktion, udvikling og salg af kartoffelbaserede ingredienser til fødevareindustrien. 95% af produktionen bliver eksporteret til over 80 lande i verden.
Tilføj kommentar