KMC åbner selvkørende logistikcenter i Brande

Den stigende efterspørgsel på højkvalitets kartoffelstivelse til fødevareindustrien betyder, at KMC i Brande så småt har vokset sig ud af virksomhedens eksisterende lagerløsninger.
Løsningen er et nyt logistikcenter på i alt 20.000 kvadratmeter, som nu står klar på Herningvej 82 i udkanten af Brande. På sigt skal lageret dog ikke alene fyldes med kartoffelbaserede fødevareingredienser, men højteknologisk indmad, der sikrer KMC en smidig og effektiv logistik fremover.
I alt består logistikcenteret af 10 haller på hver 2000 kvadratmeter og en samlet kapacitet på godt 22.500 paller. Med opstarten tager KMC de første seks haller i brug på traditionel vis, mens der i de resterende fire bliver installeret en fuldautomatiseret robotlagerløsning med shuttle-reoler fra den belgiske leverandør Stow samt selvkørende trucks fra Still. Løsningen skal sammen med et nyt Warehouse Managementsystem (WMS) sikre, at de nye kvadratmeter udnyttes så effektivt som muligt
- Vi tager markante skridt med det nye logistikcenter. Til sammenligning råder lageret på Hyvildvej i Brande over fire læsseramper, mens vi i det nye får adgang til 18, hvilket i sig selv letter en planlægningsmæssig byrde fra medarbejdernes skuldre. Dertil kan man så lægge robotlagerløsningen, som giver os helt nye muligheder for at udnytte både vores produktionskapacitet og lagerforhold – og på en måde, hvor vi lader teknologien stå for den lavpraktiske organisering af lageret, siger adm. direktør i KMC, Jesper Burgaard.
Fire lastbiler i timen
Overgangen til den nye lokation betyder også, trods automatisering, et behov for flere hænder.
- I overgangsfasen får vi minimum brug for to nye lagermedarbejdere og en række vikarer, udover de nuværende medarbejdere, for at kunne servicere produktionen og logistikpartnerne – og i sidste ende kunderne. Alene i forrige regnskabsår oplevede vi på tværs af KMC-gruppen en vækst i solgte mængder på over 10 pct, så vi har været nødt til at gentænke logistikken. Med det nye logistikcenter kan medarbejderne fokusere på smidige transaktioner frem for at bruge tiden på at lagerføre produkter. Det er en kæmpe gevinst, for når logistikcenteret på sigt kommer op i fuld, selvkørende drift, kommer vi til at sende lige i underkanten af fire lastbiler afsted i timen, 11 timer om dagen fra mandag til fredag, siger Jesper Burgaard.
Ibrugtagningen af det nye logistikcenter betyder, at KMC fra og med 1. marts ikke længere skal transportere produkter ud til lageret på Hyvildvej. Det vil i stedet vil blive tømt løbende og til sidst tages helt ud af drift. Det vil både spare KMC for at sende lastbiler ud på en omvej ift. senere transport, men også lette trykket på vejnettet gennem Brande by.
- For at komme ud til Hyvildvej er vi i dag nødt til at køre en omvej uden om bymidten, men vi krydser stadig gennem boligområder. Det undgår vi helt med det nye logistikcenter. Dermed kan vi lede en ikke ubetydelig mængde trafik væk fra Brande by til glæde for byen og det omkringliggende samfund, siger Jesper Burgaard.
Logistikcenteret er opført i samarbejde med firmaet Vognmand Michael Andersen, der også ejer bygningerne, mens KMC lejer sig ind på kontrakt og ejer den teknologiske indmad.
Tilføj kommentar