Forvaltningens Skolestruktur – En Ufuldstændig Plan
Af Tina Ostersen, Næstformand og byrådskandidat Dansk Folkeparti Ikast-Brande
Når jeg læser dagsordenspunktet til nye skoledistrikter, undrer jeg mig over flere ting. De 5 scenarier er lavet på baggrund af børnetal fra de tre nuværende skoledistrikter, samt børnetal for 0-6-årige. De har også taget med i deres beregninger, at der forventelig sker en del nybyggeri i Brande.
Jeg kan se, at der i indstillingen er taget højde for, at elever fra Blåhøj skole vil benytte bustransport. Elever der går på Dalgasskolen benytter veje og stier tæt placeret omkring skolen. For Artium skolens vedkommende er der ikke lavet en skolevejsanalyse endnu, da skolen først er taget i brug i 2021. Derfor er der ikke nogen idé om, hvordan skolevejen er eller vil blive påvirket af en given ændring for de to skoler, der står til at få udvidet skoledistrikt. Er det et tilstrækkeligt belyst grundlag at give politikerne til at træffe en beslutning ud fra?
Når Brande står over for en byudvikling, der på sigt kan give 850 nye boliger, er det et særdeles relevant parameter at tage med i beregningerne af grænserne for de nye skoledistrikter. Når hovedparten af udstykninger/nybyggerier sker i det skoledistrikt, der hører til Artium skolen, mens Dalgasskolens distrikt ikke har samme vækst, er det nødvendigt at se på grænserne for skoledistrikter. Dette vil hindre at Dalgasskolen langsomt kvæles, samtidig med at Artium skolen får pladsproblemer.
Hvis vi skal se ind i en fremtid med en massiv tilflytning til Brande, er scenarie 1 og 2 ikke en løsning, da de begge efterlader Dalgasskolen med et på sigt udsultet grundlag for at opretholde en rigtig god skole, samtidig med at Artium bliver presset på antal elever i flere klasser.
Scenarie 3 er en light udgave af scenarie 5. Der er dog flere beregninger i de 5 scenarier der ikke, for mig, hænger helt sammen. Det scenarie som flertallet i Børne-, Kultur- og Fritidsudvalget har valgt at sende i høring, scenarie 5, giver mig nogle uddybende spørgsmål.
Hvorfor er det kun i scenarie 5, der er regnet på, hvad det betyder at flytte grænsen hele vejen gennem byen, samt at Christiansminde og Blåhøj skole bliver flyttet til Artium skolen? Hvorfor er der ikke et scenarie 6, hvor der er lavet den samme beregning af grænsen for skoledistriktet i Brande by, samt at Blåhøj skole bliver flyttet til Dalgasskolen? Kunne det være en fremtidssikring for begge skoler?
Hvor er de vilde ideer til løsningen af udfordringer med at få en ligelig fordeling af elever mellem de to skoler? Kunne en idé være at flytte udskolingen tilbage til Dalgasskolen? Det vil give nogle anlægsudgifter på Dalgasskolen, men vil der ikke også komme det på Artium, hvis scenarie 5 bliver valgt? Kan de blive ved med at rumme den forventede tilflytning?
Hvordan ser de bagvedliggende beregninger ud, der gør, at grænserne bliver trukket som de gør i de enkelte scenarier?
Er det reelt forvaltningen, der har besluttet de kommenende skoledistrikter, ved at lave en mangelfuld indstilling, så politikerne har et ufuldstændigt grundlag som baggrund for deres beslutning?
Tilføj kommentar