Skal en vigtig del af Den Gyldne Middelvej sløjfes?
Ja, ifølge kommunens forslag til Lokalplan (nr. 423) skal den nedlægges.
Lokalplanen omfatter en udstykning til opførelse af ca. 209 boliger i området vest for Hyvildvej op mod bakkeøen. Den Gyldne Middelvejs forløb i Lokalplanens område skal sløjfes.
Indledningsvis skal det slås fast at jeg på ingen måder er modstander af selve boligområdet, dets udstrækning og dets generelle indhold, bortset fra det med nedlæggelsen af vejen. Tværtimod!
Men en nedlæggelse af grusvejen virker ugennemtænkt. Af to årsager.
Der er dels den kulturhistoriske. Grusvejsstykket har været der i flere hunderede år og er en vigtig del af hele Den Gyldne Middelvej. Den fremtræder i dag delvis som en hulvej, med flere ældre træer, der fører direkte op til bakketoppen. Bakketoppen med dens bygninger er i øvrigt grundigt beskrevet i Brande Kommunes atlas i 1992, hvor Miljøministeriet og Planstyrelsen udpegede området som bevaringsværdigt. Det berørte vejstykke benyttes i dag af mange naturelskere som f.eks. gående, motionsløbere og cyklister til at komme til og fra bakketoppen og f.eks. videre til Brandlundvej.
Den anden vinkel er også ud fra en slags kulturhistorie. I over 30 år har Herning Cykle-Klub arrangeret Grand Prix Herning. Cykelløbet er kendetegnet ved, at en større del af ruten består af grusveje. De er efter sværhedsgrad ranglistet; nøjagtig, som man gør i store cykelløb i udlandet med bjerge og brostensstykker. Der er kun ét grusvejsstykke der har kategorien HC (”uden for kategori”, der er den højeste); og det er netop Den Gyldne Middelvej. Ruten forløber her netop oppe fra bakketoppen og ned til Hyvildvej – altså det stykke, som planlægges nedlagt. Løbet vil ikke være det samme med en omlæggelse af ruten. Netop Den Gyldne Middelvej giver hele løbet noget unikness. Løbet er rangeret som det største danske endagscykelløb med deltagelse af mange danske og udenlandske cykelstjerner.
Min indsigelse går, som nævnt, på ingen måder på det at planlægge et boligområde netop der – tværtimod. Men blot et ønske om at bevare grusvejen og dens træer og lade den være en integreret del af hele planen. Det nævnes også i planbeskrivelsen, at der tages hensyn til eksisterende læbælter; så hvorfor ikke også grusvejen? Rent praktisk kunne den betragtes som en grøn kile i området. Der, hvor der er asfalterede vejoverskæringer fra de nye veje, kan grusvejen lukkes med bomme, der forhindrer bilkørsel. Bomme som kan åbnes når der en gang om året er cykelløb.
PS: I Nordfrankrig og i Belgien værner man om de mark- og brostensveje, der bruges til de årlige store klassiske cykelløb. Vejene er simpelhen fredet.
PPS: Selvfølgelig indsender jeg ovenstående som en indsigelse/ændringsforslag til Ikast-Brande Kommune. Fristen er den 20. september.
Torben Lillie
Lars Nielsens Vej 53
Brande
Kommentarer
Ja, der er meget man kan
Ja, der er meget man kan undre sig over. En stor del af den planlagte bebyggelse (de yderste 2 rækker huse) ligger jo i et område, der et karakteriseret som bevaringsværdigt landskab. Hvordan kan nybyggeri være et bevaringsværdigt landskab? Jeg tror ikke at det bliver jordhuler med græs på taget ;)
Helt enig!
Helt enig!
Tilføj kommentar