Butiksansatte skal ikke leve med verbale overgreb

Marianne Aaris Andersen

Alt for mange medlemmer af HK Handel oplever, at der bliver talt grimt til dem – specielt i butikkerne går det hårdt for sig. Det er ikke i orden.

Af Marianne Aaris Andersen, formand for HK Handel MidtVest

Som formand for HK Handel MidtVest hører jeg alt for ofte fra medlemmerne, hvor grimt der indimellem bliver talt til dem af de kunder, som de servicerer og forsøger at hjælpe efter bedste evne.

Nu har en stor undersøgelse fra HK Handel sat tal på:

Hele 80 procent af de butiksansatte har oplevet, at kunder har talt grimt eller nedsættende til dem.

Det er ikke fair, og det skal vi gøre noget ved. For det kan ikke passe, at fire ud af fem butiksansatte skal gå på arbejde og finde sig i kommentarer, der endda ofte er personligt sårende.

Vi har i HK Handel lavet et kæmpe oplysningsarbejde i form af kampagner for at sætte fokus på kundernes dårlige opførsel. Men arbejdsgiverne er også nødt til at tage det alvorligt.

Medarbejderne skal ikke gå rundt med ondt i maven og frygt for at blive overfuset, uden ledelsen løfter en finger. Det er nemlig aldrig medarbejderen, der skal stå med ansvaret.

Oplever du som butiksansat verbale overgreb, har jeg tre råd:

  1. Mind ledelsen om ansvaret: I loven står det sort på hvidt, at din arbejdsgiver har pligt til at sørge for et sikkert og sundt arbejdsmiljø - herunder at forebygge og håndtere belastninger i det psykiske arbejdsmiljø, eksempelvis som følge af kundekrænkelser. Det kan være at klæde dig på som medarbejder til at nedtrappe konflikter og tage sig af de kunder, som ikke kan tales ned.
  2. Hent hjælp: Uanset, hvor godt rustet du er til at håndtere konflikter som medarbejder, så vil der opstå situationer, hvor kunden ikke er til at tale med. Og du skal selvfølgelig ikke finde dig i hvad som helst – kunden har ikke altid ret. Her er det vigtigt, at din arbejdsplads sørger for, at der er hjælp at hente. Helst hjælp fra en leder / chef, som kan komme ind og håndtere kunden, så du som medarbejder ikke skal stå alene med konflikten.
  3. Få talt sammen: Hvis du eller en kollega er udsat for en ubehagelig oplevelse, er det vigtigt, at I bagefter får talt godt sammen om det på arbejdspladsen. Ellers kan det nemt gå ud over det mentale helbred. Det er godt at blive mindet om af kolleger og ledelse, at det aldrig er ens egen skyld, når kunderne ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt.

Tilføj kommentar

VIP annoncer

Annoncer

Få de lokale nyheder fra Brande på Facebook

Kommende arrangementer

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder på mail.

Onlineavis

BrandeBogen 2022