Kovendinger i lufthavnssagen
”Solidaritet” var et ord, der gik igen flere gange, da Ikast-Brande som den sidste af de 9 ejerkommuner vedtog at stille endnu en milliongaranti for den fortsatte drift af Karup Lufthavn. Stik imod normal sædvane var det dog de borgerlige politikere, der brugte ordet flittigst.
- Kunstigt åndedræt til en døende patient. Dansk Folkepartis Simon Vanggaard Nielsen var usædvanligt klar i mælet, da byrådet som aftenens første punkt skulle behandle spørgsmålet om endnu en økonomisk garanti til den pressede lufthavn i Karup. Lufthavnens bestyrelse, der har borgmester Carsten Kissmeyer som næstformand, har bedt sine ejere om et økonomisk sikkerhedsnet på i alt 12 mio. for årene 2016 og 2017, 2 mio. mere end da lufthavnen senest var i samme situation for 2 år siden.
Dengang gav borgmesteren lufthavnens ledelse, som han selv er en central del af, 1-2 år til at finde en brugbar forretningsmodel. Fælleslistens Carl Jensen kaldte bevillingen på 2 x 466.000 kr. for en ”engangsforestilling”, og Socialdemokraternes daværende gruppeformand, Evald Asp Sørensen, brugte betegnelsen ”en enlig svale”.
Den konservative Tove Videbæk bakkede nu som dengang op om et kapitalindskud, og så var det ellers blevet tid til en opvisning i politisk rygsvømning. Både Carl Jensen og Frank Heidemann Sørensen (S) henviste til nogle nye oplysninger, der var fremkommet under det seneste møde i Økonomi- og Planudvalget, men hvad de oplysninger præcis omfatter, må offentligheden indtil videre leve i uvidenhed om.
- Det er allersidste gang. Vi håber på, at det kun er en garanti, og at der ikke bliver brug for den, sagde Carl Jensen, mens Frank Heidemann sagde:
- Vi er ikke lavet af beton. Hvis der er et forretningskoncept, der holder, og tal, der peger i den rigtige retning, er vi med.
Antallet af afgående passagerer fra lufthavnen har efter et drastisk fald i forlængelse af Cimber Airs konkurs i 2012 stabiliseret sig og har efter en prisnedsættelse fra den nye operatør, Norwegian, for 2 måneder siden igen været stigende. Aktuelt ligger lufthavnen på knap 70.000 afrejsende passagerer årligt svarende til mindre end 200 i gennemsnit dagligt.
For at få en rentabel drift skal passagertallet dog stige med yderligere 50%.
Tilføj kommentar