Dette handler ikke bare om skoledistrikter – der er meget mere mellem linjerne
Vi mangler en visionær plan for skolerne i Brande med børn og unge i fokus
Af Rune Lyager og Lotte Stoltenborg, Fælleslisten
På mandagens byrådsmøde stemmer vi imod at sende scenarie 5 i høring til skolebestyrelsen.
Det er ikke visionært nok blot at flytte skoledistriktet og dermed indlemme Christiansminde, det Grønne Plus og Nordlundvej i Dalgasskolens skoledistrikt. De nævnte områder har et naturligt tilhørsforhold til Artium. Hvis dette scenarie godkendes, skal vi give dispensation for en større klassekvotient end den nye aftale, Folketinget har udarbejdet om folkeskolens kvalitetsprogram. Nej, det må ikke være et mål at lave så store klasser med 29 til 30 elever i klasserne.
Vi ønsker at forkaste de forslag, som er udarbejdet, og anmode forvaltningen om at kalkulere på alternative løsningsmodeller.
Vi stemmer for et ændringsforslag, scenarie 6, som lyder sådan her:
At lade sagen gå tilbage til forvaltningen til yderligere drøftelser og indarbejde en borgerinddragelse fra blankt papir samt et visionært perspektiv, som tilgodeser børnene og deres trivsel.
Det er tid til at hæve os op i helikopteren og se på vores skoler i Brande med et langsigtet og visionært perspektiv.
Vi har brug for en plan, der sikrer vores børn den bedst mulige skolegang og samtidig tager højde for den udvikling, vores by gennemgår netop nu. Mange udviklere satser på Brande. Her skal vi som byråd være lige så visionære som udviklerne. Vi skal skabe det sammen.
At ændre vores skoledistrikter i Brande er en kortsigtet løsning. I stedet skal vi turde tage tyren ved hornene. Inddrage borgerne og skolebestyrelsen om, hvordan vi sammen skaber en synergi mellem vores to byskoler. Vi har en ledelse på to matrikler.
Vi har en optimal mulighed for at udvikle begge skoler sammen. Tiden er inde til, at vi sammen ser tingene i et større billede, hvor børn og unge er i fokus.
Fælles indsats og borgerinddragelse
Vi mener, at vi skal starte med at inddrage alle interessenter. Det betyder borger- og forældremøder, dialog med skoler og skolebestyrelser, lærere og inddragelse af eksperter i trafiksikkerhed og skolebyggeri. På den måde kan vi sammenfatte alle input og arbejde mod løsninger, der gavner alle. Kort sagt, borgerinddragelse fra blankt papir – vi skal skabe det her sammen.
Langsigtede løsninger for trafiksikkerhed og renoveringer
Det er afgørende at sikre trygge skoleveje, især hvis vi skal flytte skoledistrikterne. For eksempel er der stor usikkerhed omkring vejen til Dalgasskolen for de elever, der potentielt flyttes fra Artium-distriktet. Før vi træffer nogen beslutninger, skal vi have styr på sikkerheden. Vi skal se på de nødvendige renoveringer og forbedringer af skolernes bygningsmasse. Er Dalgasskolen overhovedet klar til at modtage flere elever? Er der sikre afleveringsforhold, og er bygningsstandarden i orden?
Visionære scenarier til politikerne
Vi ønsker, at der bliver fremlagt langsigtede scenarier til politikerne efter borgerinddragelsen, som tager højde for den fremtidige udvikling i Brande. Der bygges i øjeblikket mange nye boligenheder, og det vil have den positive effekt at medføre flere børn i skolerne.
En løsning kunne være at omdanne Dalgasskolen til en ren overbygningsskole, mens Artium bliver en indskolingsskole. En anden løsning er, at begge skoler har årgange fra 0.-9. klasse. Dette vil skabe en mere stabil og tryg skoledag for børnene. En tredje løsning kunne være at flytte biblioteket op i Storegade. Det vil skabe mere liv i midtbyen og mere plads på Artium. Man kunne også forestille sig, at der kom helt andre forslag om at bruge skolerne mere tematisk, end vi gør i dag. I en dialog kan der opstå helt andre visioner end dem, vi har nævnt. Derfor ønsker vi en borgerinddragelse, inden vi beslutter, hvilken vej vi skal gå.
Klassekvotienter og dispensationsordninger
Vi har sårbare børn. Hele landet bekymrer sig. Staten foreslår, at klassekvotienten reduceres til 22 i de små klasser og maks. 26 i de større. Blot ikke i Brande. Er det rigtigt, at vi i Brande skal have 29-30 elever i en klasse? Er det virkelig et mål? Nej. Vi er skeptiske over for dispensationsordninger, der tillader så høje elevtal. Som der står i scenarie 5, foreslår vi en model, hvor tildelingen sker pr. klasse i stedet for pr. elev, hvilket vil lette presset på både elever og lærere og sikre bedre undervisningsforhold. Vi er klar over, at det er en investering i folkeskolen, men den hylder vi.
En helhedsorienteret tænkning Hvordan sikrer vi skolevejene fra Nordlundvej og Christiansminde til Dalgasskolen? Det skal der styr på, før vi beslutter noget som helst andet. Man bygger jo heller ikke et hus uden fundament. Vi skal tænke langsigtet og helhedsorienteret. Det handler om at investere i vores børn og deres fremtid frem for at slukke ildebrande, når de opstår. Scenarie 5 er et glimrende eksempel på dette.
Lad os arbejde sammen om at skabe en visionær og bæredygtig skoleplan for Brande, der sikrer alle børn en tryg og kvalitetsrig skolegang. Det kræver mod og vilje til at tænke nyt og stort
Tilføj kommentar