Tid på Borgerservice
12:17 var den tid, jeg havde fået på Borgerservice, og det signal, man sendte med tidsangivelsen, var en ubehagelig påmindelse om bureaukratisk effektivitet og præcision; et mere eller mindre subtilt vink om, at borgerne er til for den kommunale administrations skyld og ikke omvendt.
Står man ved disken i Borgerservice for at få behandlet sit ærinde, er det let at blive stresset ved tanken om, at den næste borger, som måske statistisk set skal til behandling 12:23, står bagved i køen og tripper og tæller sekunderne.
Har man ikke en præst, en socialpsykolog og en programmør på kommunen, som kunne samarbejde og kigge lidt på sagen med henblik på at stræbe efter en Borgerservice med et menneskeligt ansigt? 5 eller 10 minutters tidsangivelser kunne sikkert hjælpe lidt i den retning?
Eller er vi måske allerede derhenne, hvor det er “systemet”, som har mine tider i sin hånd - for at alludere til en salme, som vist nok er ukendt for de fleste.
Bent Bergen
Økærvej 1
Tilføj kommentar