Lad os ikke smide GULD på gaden
Af Lotte Stoltenborg, byrådsmedlem for Fælleslisten
I budgetforliget vedtog vi en besparelse på turismen på 500.000. Hele kommunen har fået sparekniven, derfor går turistforeningen heller ikke ramt forbi. Spørgsmålet er blot hvor meget kan spares?
Hvad er på spil – hvis turistforeningen lukker?
Turismen i Ikast-Brande kommune, er ikke en ubetydelig størrelse. I de seneste år har den haft en stigende turistomsætning, sidste år var den samlede omsætning på 346 mio. Turistforeningen arbejder ihærdigt på at promovere vores område, ved at markedsføre og udvikle nye turisttiltag. Stopper turistforeningen vil en del af omsætningen forsvinde, da vores område ikke længere vil blive aktivt markedsført. Vores lokale aktører, fx street art eller art workshop vil få det svært, da de flittigt har benyttet turistforeningens kompetencer og fået markedsført deres event gennem diverse distributionskanaler.
Lukker turistforeningen - hvem skal så sikre en god overgang fra lokal til regionalturistsamarbejde?
”Borgen” har meldt om nye tider. De ønsker at samle turistforeningerne i 25-30 nye store turistklynger i hele Danmark. De satser på at lave en ny turistmarkedsføringsstrategi for Danmark, med fokus på en stærk international markedsføring. Ud fra Borgens synsvinkel kan det være en glimrende ide. For kommunerne kan det være en stor udfordring, de skal nu aktivt finde en eller flere samarbejdspartner. Det store spørgsmål er hvem kan vi se en værdi i, hvem passer til os, eller blot hvem vil samarbejde med os?
Det er af afgørende betydning at turistforeningen forbliver den aktive sparringspart med EVB og kommunen. Sammen skal de forhandle de nye regionale samarbejdsflader. Vi må ikke stå i den situation, hvor vi mister vores kompetencer, og hermed står uden den ekspertise det kræver at føre Ikast-Brande kommune ind i de nye regionale turistklynger.
Derfor appellerer jeg til at turistforeningen ikke smider håndklædet i ringen men i stedet griber den våde bold. Går i interaktion med EVB og kommunen. Jeg ser gerne at I sammen bliver undersøgende på en ny praksis, en ny model, hvor det er muligt at opretholde turistforeningens kompetencer og know-how.
Alt andet vil være at kaste guld på gaden...
Kommentarer
Den vigtigste butik lige om
Den vigtigste butik lige om lidt, i fremtiden, er TURISTKONTORET. Det er katastrofalt hvis denne "butik" lukker. Uanset hvad Borgen beslutter, bør Ikast-Brande beslutte noget andet. Måske kan vi tænke andre opgaver ind i Turistkontoret, som iøvrigt gør det fantstisk. Fremtidens efterspurgte varer er OPLEVELSER. Og det er det Turistkontoret leverer. Oplevelser i naturen. Oplevelser i kunstens verden. Oplevelser i butikkerne. Oplevelser i sportens verden. Oplevelser i lokalområdet. Hvor finder man info om oplevelserne? Det gør man på Turistkontoret. Tro ikke at Kommunen kan levere denne vare. Jeg har meget stor respekt, for det arbejde Kommunen leverer. Men dynamiken og entusiasmen! Den finder du på Turistkontoret.
DET ER EN KATASTROFE HVIS VORT TURISTKONTOR LUKKER.
Tilføj kommentar