Ingen myldretidsafgange før december - tidligst

Til og med 11. december var der trængsel på Brande Station, når de to såkaldte "myldretidsafgange" alle hverdage afgik mod henholdsvis Vejle kl. 06.43 og mod Herning en halv time senere, men med Arrivas overtagelse af togdriften på strækningen 13. december forsvandt de to afgange, og de vender tidligst tilbage i forbindelse med skiftet til en ny køreplan (arkivfoto: Ulla Thomsen).

Der var større fokus på at placere ansvar end at finde løsninger, da der tirsdag eftermiddag blev afholdt åbent samråd i Folketingets transportudvalg om nedlæggelsen af to morgenafgange på strækningen mellem Vejle og Herning/Struer.

Det var de to Venstre-politikere, Kristian Jensen og Christoffer Aagaard Melson, der havde kaldt transportminister Benny Engelbrecht i samråd for at redegøre for dialogen med de berørte kommuner op til fjernelsen af de to togafgange. Ændringer som trådte i kraft i forbindelse med Arrivas overtagelse af togdriften på strækningen 13. december sidste år.

Ministeren var også blevet bedt om at redegøre for, hvilke initiativer han agter at tage som følge af de konsekvenser, omlægningen af togafgangene har haft for kommuner, ungdomsuddannelser og elever.

Christoffer Melson, der udover Folketinget også er medlem af byrådet i Vejle Kommune, redegjorde for de gener, ændringerne har medført for især de mange uddannelsessøgende, der hidtil har benyttet de to ”myldretidsafgange”, og for de ekstraudgifter, indsættelsen af busser til erstatning for de fjernede togafgange har påført Vejle og Ikast-Brande Kommune – busser der kører parallelt med jernbaneskinnerne.

Transportministeren var imidlertid mere optaget af at påpege, at betjeningskravet blev fastlagt i 2018 under den daværende borgerlige VLAK-regering, og at det ikke var en nyskabelse, at myldretidstogene ville udgå – det har ifølge Benny Engelbrecht været et kendt vilkår siden februar 2017. De to afgange var derimod at betragte som et muligt tilkøb, men kun hvis planerne om en Billund-bane ikke blev realiseret (hvilket de som bekendt ikke er blevet endnu, red.), understregede transportministeren.

Høringsfasen, der skal lede frem til en ny køreplan for 2022, er lige på trapperne, oplyste han videre og udtrykte håb om, ”at alle partier så vil stå på mål for aftalen”. Han anbefalede desuden, at de politikere, der har profileret sig på sagen i de lokale medier, også huskede at fortælle, at forringelserne på strækningen mellem Vejle og Herning havde medført forbedringer andre steder i landet.

Læs mere i næste uges udgave af Brande Bladet eller se samrådet i transportudvalget i sin fulde udstrækning ved at klikke her - det varer knap en time.

Tilføj kommentar

VIP annoncer

Annoncer

Få de lokale nyheder fra Brande på Facebook

Kommende arrangementer

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder på mail.

Onlineavis

Brande Jul