Folkeskolens død
Byrådet er i gang med at aflive folkeskolen som folkets skole.
Det lyder vældig dramatisk og det er det også. Metoderne er en ny tildelingsmodel og en lukning af Vestre Skole. Selvom det ikke lyder farligt, så lad jer ikke narre.
Politikerne har valgt at skulle spare ufatteligt mange penge - det rammer også folkeskolen.
Samtidig med skolelukning af Vestre Skole, så skal udgiften til specielt de dyreste skoler målt pr. elev sættes ned. De skoler, der er dyrest pr. elev er primært landsbyskolerne, dvs. de skoler, hvor antallet af elever i klasserne typisk er lavere end på byskolerne.
F. eks. foreslår byrådet med den nye tildelingsmodel (måden at beregne penge til skolerne), at Ejstrupholm Skole over de næste 3 år skal spare, hvad der svarer til løn til 6-7 lærere. Endnu værre ser det ud på Isenvad Skole. Set i det lys er det helt grotesk, at andre skoler får tilført endog store beløb.
Det er ganske enkelt ikke i orden overfor forældre, elever, personale og ledelse at påstå, at der kan laves kvalitet, der er sammenlignelig med de øvrige folkeskoler i IBK, når der skal reduceres så kraftigt i personalestaben.
Lad mig vende tilbage og bruge Ejstrupholm Skole som eksempel.
Med den nye tildelingsmodel, skal et reduceret personale på ca. 15 % udføre den samme opgave. Det kan kun lade sig gøre ved at droppe forestillingen om, at en elev tilhører en klasse. Fremover vil der skulle dannes hold med elever fra flere årgange og med betydeligt flere elever på hvert hold.
Indførelsen af rullende skolestart, som politikerne også synes er en god ide, vil ikke kunne gennemføres i sin nuværende form pga. nedskæringer i personalestaben.
For mig at se, så har byrådet kun 1 dagsorden: at finde, det de kalder, de nødvendige besparelser. De kigger ikke på konsekvenser og pædagogik.
OG SÅ TILBAGE TIL OVERSKRIFTEN:
Folkeskolen i Ikast-Brande Kommune er død, fordi tilbuddene på kommunens skoler bliver så forskellige, at det ikke giver mening at sammenligne.
Det giver heller ikke mening at sammenligne læreres arbejdsbetingelser. På nogle skoler i kommunen er der råd til, at lærerne max. underviser 25 lektioner om ugen, mens der på andre skoler er lærere, der skal undervise 28, 29 eller 30 lektioner. Det er urimelige arbejdsbetingelser og dermed meget sandsynligt, at lærere overvejer at søge de skoler, hvor de bedste arbejdsbetingelser findes. Men værst af alt, så er det urimeligt overfor eleverne, som ikke kan undgå at få dårligere undervisning.
Nu har jeg valgt at tage udgangspunkt i lærerne, men alle faggrupper (pædagoger, pedeller, administration) bliver også ramt. F.eks. er det særdeles vanskeligt at se, hvordan muligheden for at pædagogers deltagelse i undervisningen kan fortsætte på de skoler, der bliver hårdest ramt af sparekniven. Pædagogerne har gennem de sidste 2 år gjort en positiv forskel i undervisningen, til gavn for elevernes læring.
Så kære politikere: I er valgt til at træffe de svære beslutninger. Vis at I er jeres opgave voksen. Luk det, I betragter, som det nødvendige antal skoler og giv de resterende skoler de midler, der skal til for at løse opgaven på nogenlunde ensartede vilkår.
Venlig hilsen
Ole Rye Christensen
fhv. skoleleder på Ejstrupholm Skole
Peter Svinths Vej 46, Engesvang
Kommentarer
Jeg er ikke borger i kommunen
Jeg er ikke borger i kommunen, men har boet i Brande. Via Brande Bladet følger jeg hvad der foregår i kommunen.
Jeg er helt enig i Ole Rye Christensens indstilling. Det som politikerne har ansvaret for er, at vælge det nødvendige antal skoler og give dem de midler, der skal til for at løse opgaven på nogenlunde ensartede vilkår.
m.v.h.
Bent Jensen
Grønlunds Alle 3.A.
2610 Rødovre
Tilføj kommentar