Slut med morgentoget til Herning

Når Arriva 13. december overtager togdriften mellem Vejle og Struer, er det slut med den daglige morgenafgang fra Brande mod Herning kl. 7.13.

En ny køreplan betyder, at toget mod Herning fra d. 14. december først afgår fra Brande kl. 7.42 og derfor først er i Herning få minutter i kl. 8, hvilket er alt for sent til, at eksempelvis de mange unge mennesker, der benytter toget for at komme frem til deres ungdomsuddannelse i nabokommunen, kan nå i skole til tiden.

Læs mere i næste uges udgave af Brande Bladet.

Kommentarer

Hvad tænker Arriva på,hvordan vil alle vores unge så komme på tiden i skole.

 

Syntes det er pisse latterligt at tog tiderne ændres så kan vi unge ikke komme i skole. Og med et meget højt fravær. 

ja og det er også slut med nattoget til København 00.14 med ankomst kl 04.00 i København, sidste afgang mod

hovedstaden er  kl 19.14

Det er så ikke helt korrekt, man vil stadig kunne tage toget 21.13 og være på Hovebanegården ca. 4 timer senere som nu, men sidste afgang rykker en time frem til kl. 23.13 og er først i Kbh. 04.17 - ca. samtidig som afgangen 00.14 nu er det.

de afgange jeg snakker om til København er de direkte ture uden skift, har lige tjekket op på det på rejseplanen

Det sidste direkte tog til Kbh. afgår allerede nu kl. 19.14, på de to eftf. afgange 20.14 og 21.14 er der omstigning i Fredericia - og sådan bliver det også i fremtiden blot med den forskel, at omstigningen sker i Vejle.

det var jo også det jeg skrev aller først, hvis du læser mit første indlæg igen ?

Vi skal ikke finde os i at den igen bliver trukket noget ned over os. Tænker vi må stå sammen og klage så længe til de forstår hvilke konsekvenser det har. De unge har brug for toget om morgen. Vi ønsker ikke en lang kø på motorvejen med de unge mennesker for at de kan komme i skole. Bussen blev fjernet år tilbage fordi toget var der. Man ønsker at man skal bruge kollektiv trafik så skal den også være der. En beslutning der er taget af trafikministeren.... eller ??

Hvis de har talt hvor mange rejsende der er med så må de tal stamme fra tiden hvor de unge var sendt hjem under Corona..... Kære unge mennesker kridt jeres sko og meld jer ind i denne debat.... Det er jer det handler om....

 

For de unge mennesker er det kollektive transport eneste mulighed, for at de kan komme til deres uddannelssted. For en del år siden var der mulighed for at gøre brug af busserne, så der var flere muligheder... Men det blev afskaffet... Jeg kan ikke se, at det giver mening. Hvem tager ansvaret for, at forsinkelser kommer til at påvirke deres fravær på de forskellige uddannelsessteder ? Vi må stå sammen... Så alle unge mennesker, kom gerne med jeres mening. Det handler om jer

Helt enig - det fratager de unge mennesker fra Brande-oprådet muligheden for en uddannelse i Herning. Ikast-Brande Kommune vil nok bare sig, at de kan uddanne sig i Ikast, hvor der er gratis bus. Men det er bare ikke alle uddannelser som man tilbyder i Ikast. HTX f.eks. Man kan simpenten hen ikke tilbyde dem at cykle på motorvejen eller tage en anden uddannelse. Om igen Arriva og vågn op Ikast-Brande Kommune!

Som udpendler med morgen-toget vil jeg gerne slå et slag for at Arriva revurder deres togplan. For år tilbage ville DBS ændre afgangen så morgen-toget først var i Herning ca kl 7.45 (og rejse tid på ca 25 min) så var alle bybusser kørt, og i de tabte kunder.
Så DSB kaldte det skoletoget, det kørte/kører ikke i sommerferien.
Der har også været en bus som nu er nedlagt.
I de godt ialt 15 år jeg har udpendlet har der været mellem 70-100 personer med bare fra Brande med morgen-toget (corona-tid har selvfølgelig ændret det tal) og der har stået 10-20 af i Brande.
Kollektiv trafik skal selvfølgelig hjælpe til at unge m.fl. fra Brande skal komme til uddannelse nord på.
Opråb både til Arriva, Trafikministeriet, Midttrafik, Byrådet, Brande City, Uddanelsesinstitutioner i Herning, tv midt-vest og ......

Helt ærligt, hvad har Arriva gang i. De to mest brugte afgange fjernes. Både den mod Herning og den mod Vejle. Hvad nytter det at kunne ankomme henholdsvis i Herning og Vejle kl 7:55. De fleste af os, skal jo møde kl. 8:00, og vi går jo ikke i skole eller arbejder på Banegården. Her må nogle lokalpolitikere vist gribe ind. Man kunne måske vælge at sløjfe togene, som kører midt på formiddagen i stedet. De kører jo for det meste med meget få mennesker. Jeg troede at offentlig transport var beregnet til at hjælpe folk til at komme på arbejde og uddannelse. Men det har jeg åbenbart misforstået. Så hvad er det så, at vi skal bruge det til?

Vejle kommune har købt bus ind til at kunne køre morgenturen ind til vejle (togafgangen 6.57)  da toget ikke kører, bus- start fra Thyregod over Give til Jelling og slut vejle. men VAF Vejle amt folkeblad har indlæg  i avisen fra denne weekend herom. Men nogen har sovet i timen da dette udbud blev sendt i licitation for 3 år siden. Gevaldigt sleepover

Hvor har du den information fra? Det lyder interessant...

 

Hvad så fra Give til Herning?

Det må simpelthen være en helt igennem oplagt fejl. Så kort kan det siges. Har i øvrigt selv kørt med den nu sløjfede afgang, som er propfyldt med rejsende. Om igen! Alle med mulighed for indflydelse må på banen....

Det er simpelthen totalt uhørt! Nu er jeg borger i Blåhøj, og at de vælger at gøre dette, betyder at jeg skal forvente at komme 15 minutter forsent hver morgen, når jeg skal møde på Herning HF og VUC. Jeg ved vitterligt ikke hvad jeg skal sige, for Arriva, har da lige "f'ed" up ved at gøre dette! Ca 50-100 Studerende samt Folk der arbejder i Herning, kommer meget forsent grundet det her, hvilket vil give os på Uddannelse, yderligerer meget fravær! Det er totalt uhørt. Og derfor er jeg med på Vognen omkring Klage/Debatten. For Arriva må fandme indse at vi har meget brug for disse to tider! 

Det kan vi såmænd takke den tidligere Regering for, se blot denne link: 

https://www.trm.dk/nyheder/2018/arriva-skal-staa-for-togtrafikken-i-midt-og-vestjylland-og-paa-svendborgbanen/

Man valgte nemlig den billigeste pris, og ville ikke købe de to ekstra afgange (Tillægspakker til hovedkontrakten) som kostede ca. 3 mio.kr ekstra. Dokumentation herfor kan findes på: https://www.ft.dk/samling/20161/almdel/TRU/spm/115/index.htm 

Her blev det også afgjort, at de ca. 10 daglige direkte tog mellem Struer-Fredericia-Odense-København skulle barberes ned til 4, og at alle øvrige tog skulle have endestation i Vejle fremfor i Fredericia.

Samtidig skal I desværre også til at vende jer til at køre med skinnebusser model Desiro, når IC3 og IC4 holder op med at køre på banen om to uger.  Så alt i alt en stor forringelse af den kollektive trafik, der er blev trukket ned over Brande, Thyregod, Give og Jelling. 

Tilføj kommentar

VIP annoncer

Annoncer

Bannerannonce Rahbek VVS ApS

Få de lokale nyheder fra Brande på Facebook

Kommende arrangementer

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder på mail.

Onlineavis

Brande Jul 2019