Bestseller smider tøjet for Røde Kors
Modekoncernen Bestseller er gået sammen med Dansk Røde Kors og TV 2 om kampagnen 'Smid Tøjet', der har til formål at indsamle så meget brugt tøj som muligt til fordel for Røde Kors' humanitære arbejde
I de kommende tre uger samarbejder Bestseller med Dansk Røde Kors og TV 2 om "Smid Tøjet"-kampagnen for at samle brugt tøj i koncernens danske butikker samt på kontorerne i Brande, Århus og Stilling. Alt tøjet vil blive doneret til Røde Kors, som enten vil sælge det i deres butikker, videresælge det til købere på udenlandske markeder eller sende det til genbrug.
For at øge opmærksomheden omkring kampagnen sponsorerer Bestseller en række programmer på TV2, hvor otte danske berømtheder konkurrerer om at omdanne brugt tøj til nye trendy stilarter. Et bedømmelsespanel bestående af tre berømte modeikoner bestemmer, hvem der går videre til finalen, hvor finalisterne konkurrerer om retten til at donere 250.000 kr. til et selvvalgt Røde Kors-projekt.
- Gennem 'Smid Tøjet'-kampagnen sigter vi på at sprede budskabet om, at brugt tøj ikke er affald, men en ressource. Der bliver anvendt mange ressourcer som f.eks. olie og vand til tekstilproduktion. Vi har et ansvar for at sikre, at disse ressourcer også vil være tilgængelige for kommende generationer. Brugt tøj er en ressource, da fibrene kan genbruges til fremstilling af nye fibre, eller de kan bruges til andre formål såsom isolering, tøj og tæpper, lyder det fra modekoncernen med hovedsæde i Brande.
Brugt tøj er også en meget vigtig økonomisk kilde til Røde Kors’ humanitære arbejde over hele verden. Sidste år genererede salget af brugt tøj et overskud på 63,1 mio. kr. til Dansk Røde Kors - penge, der f.eks. blev brugt til genopbygning af skoler i Nepal efter jordskælvet i 2015, til tæpper og mad til børn og familier på flugt og meget mere.
Programmerne sendes på TV2 henholdsvis søndag d. 14. maj, onsdag d. 17. maj og søndag d. 21. maj, alle tre gange kl. 20.00.
Tilføj kommentar