Forundersøgelse/VVM-undersøgelse af ny Midtjysk Motorvej

Høringssvar udarbejdet den 8. august 2017

Fra Hærvejskomitéens side glæder vi os over, at projektet for en ny midtjysk motorvej nu bevæger sig ind i den mere konkrete fase med forundersøgelser og VVM-proces. Det presserende behov for aflastning af E45 og ikke mindst Vejle Fjordbroen er veldokumenteret og stærkt aktuelt, så vi ser frem til arbejdet med en langsigtet løsning for fremkommeligheden i Den Jydske Transportkorridor.

Hærvejskomiteen har siden sin stiftelse i januar 2011 arbejdet på at fremme anlæg af en ny nord-syd gående motorvejskorridor som aflastning for E45 og som bedre forbindelse til Vestdanmarks internationale lufthavn i Billund. Formålet med komitéens arbejde har været at sikre langsigtet fremkommelighed for den store nord-syd gående gods- og persontrafik i Jyllandskorridoren og bedre tilgængelighed for de store produktionstunge områder af Midtjylland. Hertil kommer bedre tilgængelighed fra de store befolkningskoncentrationer og trafikforbindelser i øst til det trafikale knudepunkt i Billund Lufthavn samt de store turistfaciliteter i Billund, der hidtil har haft en dårlig vejbetjening.

Hærvejskomitéen har gennem hele sit virke fokuseret på at belyse en ny nord-syd forbindelse ud fra rent saglige analyser og argumenter. Komitéen har til gengæld ingen holdning til den præcise linjeføring af en kommende midtjysk motorvej og ingen lokal- eller regionalpolitiske interesser.

Vores arbejde er først og fremmest fokuseret på at sikre det bedste mulige grundlag for en politisk beslutning. De trafikale problemstillinger skal løses bedst muligt på langt sigt, og i den forbindelse bør der være særlig vægt på den nødvendige aflastning af E45. En udvidelse er ikke i alle tilfælde nødvendigvis den mest hensigtsmæssige løsning – her tænkes specielt på Vejle Fjordbroen.

Hele vejen gennem forløbet har det også været helt centralt for Hærvejskomitéen at sikre det fulde, dækkende billede for de politiske beslutninger. Efter vores mening kan man kun på den måde – på et fuldt oplyst grundlag – foretage de nødvendige afvejninger af de mange forskellige hensyn.

Hærvejskomitéen konstaterer med stor tilfredshed, at der ud fra det udsendte debatoplæg vil blive analyseret nærmere på flere af de korridorer, der også tidligere har været undersøgt. Vi noterer også med tilfredshed, at der undersøges korridorer både øst og vest om Billund, så de trafikale effekter i forhold til de nævnte trafikale problemstillinger af begge alternativer kan analyseres grundigt og sammenlignes nærmere.

Ligeledes noterer vi med tilfredshed, at der også længere mod nord analyseres på både en direkte korridor fra Viborg mod Give og en korridor via Herning. Også her gælder, at det må være disse undersøgelsers vurdering af den trafikale aflastning af E45 samt den mest hensigtsmæssige trafikale betjening af Billund/Billund Lufthavn og hensynet til de produktionstunge områder af Midtjylland, der i sidste ende må afgøre linjeføringen.

Komitéen glæder sig særligt over, at der også indgår en undersøgelse af en tværforbindelse syd for Vejle mod E20 og til fra Fyn/Sjælland, som er vital for aflastningen af Vejle Fjordbroen, og som den vigtige forbindelse fra øst til Billund Lufthavn og turistattraktionerne i Billund. I den forbindelse vil vi dog påpege, at det for at afdække alle muligheder også vil være oplagt med en nærmere analyse af den østligste korridor, inklusiv tværforbindelse i Vejdirektoratets rapporter fra 2013 og 2016 for at få det fulde billede.

Den østligste korridor B+, inklusiv tværforbindelsen, udmærkede sig i den seneste analyse bl.a. ved at sikre den markant højeste aflastning af Vejle Fjordbroen.

Med en VVM-undersøgelse der således dækker alle tre relevante alternativer, vil man sikre et fuldt og dækkende billede af fordele og ulemper ved de forskellige korridorer i forhold til både trafik og aflastning af E45 og Vejle Fjordbroen samt betjening af Billund Lufthavn mv.. Desuden vil man få et mere klart billede af de naturmæssige udfordringer for hvert af de tre alternativer, så disse hensyn kan indvejes langt mere præcist i den endelige politiske beslutning.

Hærvejskomitéen har som nævnt kun én eneste interesse i det videre arbejde: Den helt rigtige beslutning, der kan give en langsigtet løsning til gavn for hele Vestdanmark. Det kræver de helt rigtige data på bordet – det vil sige alle relevante data for alle relevante linjeføringer.

Sammenfattende kan man opridse Hærvejskomitéens indstilling således:

• Den bedste vej må vinde – ud fra alle relevante hensyn, politikerne skal veje ind
• Den bedste vej skal findes – ud fra alle linjeføringer, der er relevante at undersøge

Hærvejskomiteen ser frem til en god, solid og saglig analyseproces, og vi står naturligvis til rådighed i det videre arbejde.

På vegne af komitéen
Poul Andersen
Formand for Hærvejskomitéen

Tilføj kommentar

VIP annoncer

Annoncer

Få de lokale nyheder fra Brande på Facebook

Kommende arrangementer

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder på mail.

Onlineavis

Brande Jul